Wady kończyn dolnych u dzieci

Kolana koślawe (nogi w kształcie litery X)

Rozpoznaje się wtedy, gdy przy wyprostowanych i złączonych kolanach między stopami tworzy się odstęp. Koślawość nie przekraczająca 10 stopni uważa się za fizjologię. Większą skłonność do koślawości obserwuje się u dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym. Koślawość powoduje tendencje do stania w rozkroku, co z kolei bardziej obciąża wewnętrzne krawędzie stóp, a to utrudnia kształtowanie się prawidłowego sklepienia stopy i powoduje płaskostopie.

Kolana szpotawe

Rozpoznaje się wtedy, gdy odstęp tworzy się między kolanami gdy nogi są wyprostowane, a stopy złączone. W tym schorzeniu kończyny dolne są skręcone do wewnątrz, mięśnie wewnętrznej strony nóg ulegają skróceniu, a po stronie zewnętrznej rozciągnięciu. Wadę tę spotykamy u dzieci z krzywicą, ale i u dzieci zdrowych, które zbyt wcześnie rozpoczęły chodzenie.

Płaskostopie

Każde dziecko rodzi się z tzw. płaskostopiem fizjologicznym. Wiotkie więzadła, słabe mięśnie i gruba poduszeczka tłuszczowa pokrywająca podeszwy sprawiają, że stopy niemowlęcia są spłaszczone. W wieku 3-4 lat stopa powinna być już prawidłowo zbudowana.

Przyczyny nieprawidłowej budowy i czynności stóp mogą być wielorakie, najczęstszym jednak jest osłabienie i niewydolność mięśni.

Wady kończyn dolnych u dzieci – jak rozpoznać płaskostopie?

  • obejrzyj odbicie stóp dziecka np. mokry ślad na suchej posadzce albo na piasku. Jeśli ślad nie ma wcięcia pośrodku stopy i przypomina kształtem spód żelazka, malec ma płaskostopie
  • obejrzyj buty dziecka, jeżeli obcas jest bardziej zdarty po wewnętrznej stronie stopa również nie jest prawidłowo ukształtowana.

Aby uzyskać poprawę, trzeba systematyczne ćwiczyć aby wzmocnić osłabione mięśnie, nauczyć się prawidłowego obciążania stóp w staniu i w chodzeniu.

Nigdy nie należy oceniać budowy i czynności stóp bez analizy postawy i napięcia wszystkich mięśni. Ćwiczenia wzmacniające kończyn dolnych są jedynie uzupełnieniem ćwiczeń mięśni całego ciała.