Ból kręgosłupa lędźwiowego

ból kręgosłupa lędźwiowego

Ból kręgosłupa lędźwiowego – badania kliniczne wskazują, że najczęściej przyczyną bólu tej okolicy jest przyczyna mechaniczna, a najczęstszym i najlepiej udokumentowanym jest wypadnięcie krążka międzykręgowego.
Przemieszczenie to może być odpowiedzialne zarówno za łagodny ból pleców, jak i za umiarkowane lub ciężkie dolegliwości połączone z promieniowaniem do kończyny dolnej.

Ból kręgosłupa lędźwiowego występujący przy uszkodzeniu krążka międzykręgowego jest powiązany z postawą ciała, aktywnością i wysiłkiem. Może zostać wywołany przez kopanie w ogródku lub przez samo kichnięcie. Istotne jest również to, że tylko niewielka liczba przypadków kwalifikuje się do operacji.

Bezwzględne wskazania do operacji:

• zaburzenia neurologiczne (opadająca stopa, niemożność stania na palcach bądź piętach),
  • zatrzymanie lub nietrzymanie moczu lub stolca,
  • silny ból uniemożliwiający sen i wymagający narkotycznych leków przeciwbólowych.

Operowani pacjenci bezpowrotnie tracą właściwości hydratacyjne dysku. Pozbawieni na zawsze swojego dyskowego amortyzatora narażają krążki międzykręgowe wyższych segmentów na nadmierne obciążenia. Pacjenci operowani nie zmieniają swoich nawyków i przyzwyczajeń ruchowych, a tym samym przesuwają swój problem w czasie.

Ból kręgosłupa lędźwiowego – inne rzadsze przyczyny:

• zzsk (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa)
  • złamanie wyrostka poprzecznego
  • złamanie trzonu kręgu