Metoda McKenziego

Metoda McKenziego w leczeniu i zapobieganiu bólom kręgosłupaMetoda McKenziego ćwiczenia, wyprost kręgosłupa

Metoda McKenziego nazywana także terapią MDT (od angielskich słów Mechanical Diagnosis and Therapy – mechaniczne diagnozowanie i terapia) jest jedną z najskuteczniejszych, a przez to najczęściej zalecanych metod fizjoterapeutycznych stosowanych w USA, Nowej Zelandii i państwach Europy Zachodniej.
W Polsce metoda rehabilitacji wg McKanziego jest również bardzo popularna i polecana coraz cześciej przez grono lekarskie oraz skutecznie stosowana przez fizjoteraputów.

Ruch, który przynosi ulgę

Robin McKenzie (1931-2013) był wybitnym nowozelandzkim fizjoterapeutą, który w czasie praktyki zauważył szereg zależności pomiędzy objawami towarzyszącymi urazom kręgosłupa i rodzajami ruchu przynoszącymi pacjentom niemalże natychmiastową ulgę.

By usprawnić pracę rehabilitantów McKenzie opracował unikalny system diagnostyczny łączący wywiad z pacjentem z testami ruchowymi pozwalającymi dokładnie określić przyczynę bólu. Zebrane w czasie badania dane nanoszone są na specjalną kartę, dzięki czemu wiedza na temat dolegliwości zostaje odpowiednio usystematyzowana, co pozwala na dobranie odpowiednich procedur terapeutycznych.

Dlaczego boli cię kręgosłup?

W modelu teoretycznym metody McKenziego wyodrębniono trzy tzw. zespoły schorzeń, które wymagają odrębnego traktowania.

• Zespół posturalny – dolegliwości wynikające z nieprawidłowego ułożenia ciała w czasie wykonywania określonych czynności np. podczas długotrwałego siedzenia przed komputerem.
  • Zespół dysfunkcyjny – utrwalone zmiany patologiczne np. zrosty, przykurcze, które prowadzą do stałych przeciążeń.
  • Zespół strukturalny – uszkodzenia struktur takich jak: stawy międzywyrostkowe, pierścień włóknisty czy tarcza międzykręgowa (potocznie nazywana „dyskiem”).

W zależności od przyczyny występowania bólu dobierany jest zestaw ćwiczeń pomagających odzyskać sprawność oraz udzielana jest pomoc merytoryczna. W metodzie McKenziego chodzi bowiem nie tylko o to, by doraźnie wyeliminować ból, ale także, by zapobiec jego nawrotom.

Co zrobić, by ból kręgosłupa nie wrócił?

W metodzie McKenziego pacjent nie jest sprowadzony do roli podmiotu poddającego się działaniom terapeuty, ale bierze czynny udział w procesie leczenia. Jest to znacząca różnica w stosunku do innych rodzajów terapii, które skupiają się na łagodzeniu objawów, ale nie kształtują nawyków związanych z profilaktyką.

Stosowane ćwiczenia wykonywane są zazwyczaj w niskich pozycjach lub w leżeniu, początkowo z pomocą terapeuty, który wspólnie z pacjentem dobiera ruch pozwalający na zminimalizowanie bólu. Z czasem chory uczy się, jak wykonywać ćwiczenia samodzielnie.

Metoda McKenziego kojarzona jest z odgięciami kręgosłupa w leżeniu przodem. Jest to spowodowane tym, że blisko 90 proc. osób trafiających do gabinetów terapeutów odczuwa ból związany z dyskopatią w odcinku lędźwiowym i ten rodzaj ruchu zapewnia im ulgę, ale nie jest tak zawsze dlatego:

Nie kopiuj jednak cudzych zestawów ćwiczeń bez wiedzy terapeuty. Bądź ostrożny, by nie zaostrzyć swojego stanu.

Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia

Z uwagi na potrzebną wiedzę dotyczącą diagnozowania i leczenia za pomocą metody MDT każdy z terapeutów musi przejść odpowiednie szkolenie. My ukończyliśmy kilka kursów diagnozowania i leczenia zespołów bólowych kręgosłupa metodą McKenziego.

Podejmowane przez nas procedury są zatem zgodne z oryginalną koncepcją metody McKenziego, a ich skuteczność mogą potwierdzić leczący się u nas pacjenci.