Wady postawy

Plecy okrągłe

Charakteryzują się nadmiernym wygięciem kręgosłupa ku tyłowi (pogłębieniem kifozy piersiowej). Występuje tu:

• osłabienie mięśni grzbietu,
  • wysunięcie do przodu głowy i barków,
  • przykurcz mięśni klatki piersiowej,
  • upośledzona funkcja oddechowa klatki piersiowej.

Częstą przyczyną powstawania pleców okrągłych jest  przeciążenie pracą statyczną prostowników grzbietu np. podczas niewłaściwej pozycji przy pracy lub nauce.

Plecy płaskie

Charakteryzują się spłaszczeniem lub brakiem fizjologicznych wygięć kręgosłupa co w konsekwencji powoduje:

• osłabienie funkcji amortyzacyjnej kręgosłupa (nie chroni ośrodkowego układu nerwowego przed wstrząsami)
  • przeciążenia prowadzące do zmian zwyrodnieniowych
  • większą skłonność do powstawania bocznych skrzywień kręgosłupa,
  • upośledzenie pojemności i ruchomości klatki piersiowej

Plecy wklęsłe

Są spowodowane zwiększoną lordozą lędźwiową i często łączy się z przodopochyleniem miednicy i nieprawidłowościami w stawach biodrowych oraz osłabieniem mięśni brzucha i pośladków. Uwypukleniu brzucha mogą towarzyszyć zaburzenia pracy narządów wewnętrznych jamy brzusznej i przepony. Wiotki brzuch osłabia funkcje trawienne i krążenie krwi w jamie brzusznej. Może to być przyczyną bólów krzyża czy np. bolesnych miesiączek u dziewczynek.

Plecy wklęsło-okrągłe

Charakterystyczną cechą tej wady postawy jest zwiększona lordoza lędźwiowa i kifoza piersiowa co powoduje:

• pochylenie głowy ku przodowi,
  • spłaszczenie klatki piersiowej,
  • rozciągnięcie prostownika grzbietu odcinka piersiowego oraz jego skrócenie w odcinku lędźwiowym,
  • przykurcze mięśni obręczy barkowej i klatki piersiowej,
  • przesunięcie narządów jamy brzusznej ku przodowi i pod ich naporem rozciągnięcie mięśni brzucha,
  • osłabienie mięśni pośladkowych.

Zaniedbane wady postawy utrwalają się i mogą doprowadzić do powstania  skrzywień kręgosłupa czyli skolioz.